گزارش از ایران: مهندسی انتخابات سال۹۴، قسمت دوم- کسانی که مجلس آلت فعل ولایت مطلقه فقیه را پر خواهند کرد را بشناسید :

entekhabat94 02012016     اگر بخواهيم وضعیت گروههاي موجود و گروههاي خلق‌الساعه‌اي كه در نزديكي‌هاي انتخابات ظهور خواهند‌كرد را روشن نماييم بايد بگوييم كه در جناح اصولگرا!چند گروه وجود دارد كه اختلافات شديدي با يكديگر و به خصوص با باند افراطي‌هاي حامي مصباح يزدي دارند و در نهايت به نظر مي‌رسد كه در اين جناح چند دسته مشخص به وجود خواهد آمد.

٭ دسته افراطي ها و كساني كه به آينده مصباح يزدي دلخوش هستند:

1. جبهه پايداري: گروه افراطي وابسته به مصباح يزدي كه از نيروهاي نظامي، امنيتي، اطلاعاتي و برخي سياسيون و روحانيون تندرو مريد مصباح يزدي و عضو حکومت احمدي نژاد تشكيل شده‌است. در انتخابات دور گذشته مجلس، این گروه حاضر به وحدت با هيچ گروه اصولگرائي نشد و كارش به شكست انجاميد . دبير كل اين جبهه مرتضي آقا تهراني شاگرد برجسته مصباح يزدي و سخنگوي آن كامران باقري لنكراني مي‌باشند. در انتخابات دور قبل، این گروه تنها توانست 18 نماينده را به مجلس بفرستد. يعني 6 درصد نمايندگان مجلس، كه شكست سختي برايش بود.

      اعضاي اصلي و علي‌البدل شوراي مركزي جبهه پايداري عبارتند از:مرتضي آقاتهراني و روح‌الله حسينيان (رييس فراكسيون انقلاب اسلامي) و ‌صادق محصولي (كه همزمان عضو جبهه يكتا است) واصغر زارعي و كامران باقري‌لنكراني و مجيد متقي‌فر وسقاي بي‌ريا و سيدمحمود نبويان و محمد سليماني و غلامحسين رضواني و زهره طبيب‌زاده و فاطمه آليا (عضو سابق جمعيت ايثارگران) و قاسم روانبخش (عضو قرارگاه عمار) و سيدمحمدرضا حسيني و علي خطيبي شريفيه و ميثم نيلي (عضو جامعه اسلامي مهندسين) و هاشم موسوي و حسن حميدزاده و ستار هدايت‌خواه و حسين جلالي (رييس دفتر مصباح يزدي) و عليرضا عسگريان و سيداميرحسين قاضي‌زاده.

   اين جبهه در مجلس فراكسيوني به نام جبهه پايداري دارد كه اين فراكسيون با وجود اينكه تنها 18 نماينده با ليست جبهه پايداري وارد مجلس شده بودند به دليل حمايت از حداد عادل و مخالفت با حسن روحاني به 40 نفر رسيد كه بابرخي از اعضاي فراكسيون اصولگرايان و انقلاب اسلامي معمولا بر ضد اعضای حکومت حسن روحاني موضع گيري نموده و وزرا را تهديد به استيضاح كرده و پي در پي وزرا را براي پاسخ دادن به سئوال‌هاشان به مجلس فرا مي‌خوانند تا به قول خودشان حکومت را زمين گير كنند ، در جريان مخالفت با برجام تعداد اين افراد به 61 نفر رسيد.

    نمايندگان اين فراكسيون به همراه برخي ديگر از نمايندگان نزديك، تلاش بسياري نمودند تا با انتخاب حداد عادل كه او را به رهبري نزديك تر مي‌ديدند مانع از انتخاب علي لاريجاني شوند كه شكست خوردند.

    با توجه به وضعيت انتخابات مجلس اين جبهه احتمالا سعيد جليلي يا حداد عادل را به عنوان سر ليست جبهه خود و گروههاي همسو معرفي خواهند كرد كه در اين صورت اعلام نام هر يك مي‌تواند عده‌اي را به اين جبهه نزديك يا از آن دور سازد. اين مشكل تقريبا برای كليه گروهها و دسته جات اصولگرا وجود دارد.

    نام سر ليست كانديداها يكي از معضلات اين روز همه گروهها مي‌باشد. زيرا سر ليست هر گروه معلوم می‌کند گروه، حامي چه خطي است ، انتخاب نام هر يك از دو تن بعنوان سر لیست جبهه پايداري ممكن است براي فردي چون كامران باقري لنكراني كه، به گفته مصباح يزدي، در زمين و زير آسمان كسي به صلاحيت او نیست، ضربه‌اي جبران ناپذير وارد سازد.

     در دور قبل، به دستور مصباح يزدي، این گروه از جبهه متحد اصول‌گرایان كه به گروه 7 و 8 معروف شد، به همراه جمعيت ايثارگران، خارج شدند .

   جهت اطلاع گفته مي‌شود كه گروه 7و8 عبارت بودند از:ولایتی، عسگراولادی و حداد عادل و سیدهاشم حسینی بوشهری و عباس کعبی از جامعه مدرسین و حجج اسلام سیدرضا تقوی و سیدمحمدحسن ابوترابی فرد از طرف جامعه روحانیت. اینان كميته 7 نفری داوري و نظارت اصولگرايان را تشكيل دادند تا ميان 8 گروه مختلف وحدت ايجاد نمايند كه عبارت بودند از: جبهه پیروان خط امام و رهبری(باهنر- متکی )، جمعیت ایثارگران (فدایی) ، جمعیت رهپویان (زاکانی) و نماینده لاریجانی (جلالی) و نماینده قالیباف (خاموشی ) و جبهه پایداری ( كه حضور نيافت. جبهه متحد بدون ايثارگران و پايداري ليستي را معرفي نمود.

امسال هم  بسا گروه‌های نزديك به مصباح يزدي وحدت اصولگرايان را بر هم زنند

2. قرارگاه عمار: يكي ديگر از گروههاي تندرو وابسته به مصباح يزدي است كه براي مقابله با «تهاجم فرهنگي»، تشكيل شد. در اين گروه نيز برخي سرداران افراطي سپاه، روحانيون تندرو و برخي سياسيون و مريدان مصباح يزدي براي جا انداختن انديشه خشونت طلب مصباح دور هم جمع شده و اين قرارگاه را تشكيل داده‌اند .

    فرماندهي اين قرارگاه بر عهده مهدي طائب برادر حسين طائب فرمانده سازمان اطلاعات سپاه پاسداران مي‌باشد  كه (در جمعيت رهپويان انقلاب اسلامي  عضويت دارد).

    اعضای هیئت مؤسس قرارگاه عمار عبارتند از: حجج اسلام طائب، پناهیان، ماندگاری، رسایی و دکتر مهدی کوچک‌زاده (هر دو عضو فراكسيون اصولگرايان به رهبري حداد عادل در مجلس)، سردار سعيد قاسمی، وحيد جلیلی، مهندس مسعود سلطانپور، سردار دکتر حسن عباسی، طالب‌زاده، سعيد حدادیان، مداحی و سردار حسين يكتا.

3. جمعيت  موتلفه اسلامي كه بعد از فوت عسكر اولادي كه به مهدوي كني نزديك‌تر بود، رو به مصباح يزدي آورده و به او نزديك شده‌است. اين گروه با سابقه، بعد از فوت عسكر اولادي با تجمع و همكاري محمد نبي حبيبي و اسدالله بادامچيان و مير سليم تا حدي از ميانه روي عسكر اولادي دور شده و به افراطي گري انديشه‌هاي مصباح يزدي نزديك‌تر شده‌اند. دو نوبت حضور بادامچيان در كنار مصباح يزدي نشاندهنده طرز تفكر خشونت گراي او است: نوبت اول زماني بود كه سعيد امامي و فلاحيان براي تاييد حكم قتل سيد احمد خميني به قم نزد مصباح يزدي رفتند و دومي هنگامي كه قرار بود به بيت آیةالله منتظري حمله كنند. در هر دو نوبت، بادمچيان در خانه مصباح يزدي بود. .

    گردانندگان موتلفه عبارتند‌ از: سید مصطفی آقا میرسلیم، محمد مهدی اسلامی، محمد علی امانی، محمد کاظم انبارلویی، حسین انواری، اسدالله بادامچیان، علی بنایی، پزشکیان، حمید رضا ترقی، ابوالفضل توکلی بینا، جعفر جوادی شجونی (عضو جامعه روحانيت مبارز)، سید مهدی جولایی، ابوالفضل حاجی حیدری، محمد نبی حبیبی، محمد خرسند، سید اصغر رخ‌صفت، رضا رفیق دوست، محسن رفيقدوست ،علی عباسپور (عضو جامعه اسلامي مهندسين)، حبیب الله عسگر اولادی، اسدالله عسگر اولادی، حسن غفوری فرد، امیر فارسی نژاد، حسن لاسجردی، عبدالرضا مصری، حسین همدانی. همچنین خانم‌ها: لاله افتخاری، طیبه حاجی محمد یزدی، فاطمه رهبر و سیده فاطمه فخر.

اعضای علی‌البدل عبارتند از: آقایان صالح اسکندری، محمد رضا اعتمادیان، محمد حسن ذاکری، نصر عزیزی و فضل الله فرخ. لازم به ذكر است که برخي از اعضاي موتلفه اسلامي فوت كرده‌اند.

تسنیم نوشت: محمدنبی حبیبی دبیرکل حزب مؤتلفه اسلامی گفت: جلسات وحدت و همگرایی حزب مؤتلفه اسلامی، جمعیت ایثارگران و جبهه پایداری ادامه دارد. جلسه هر زمان مقتضی باشد تشکیل می‌شود. فعلاً قرار نیست این جلسات تعطیل شود. 

4. جمعيت ايثارگران انقلاب اسلامي (به فرماندهي سردار اسبق حسين فدايي،كه البته در درون خود اختلافاتي در رابطه با مصباح يزدي دارند) اعضای این جمعیت در سازمان اطلاعات سپاه پاسداران از جايگاه ويژه‌اي برخوردار هستند. قبلا در كنار آبادگران ورهپويان انقلاب اسلامي و نيروهاي مصباح يزدي، اين جمعيت از عوامل اصلي بر سر كار آوردن محمود احمدي نژاد بودند. اما بعدها ميان آنها اختلاف به وجود آمد و از هم دور شدند.

    حسين فدايي در زير مجموعه سازمان اطلاعات سپاه مسئول تشكل‌هاي مردمي است. سردسته کسانی است كه هر جا كه لازم باشد تجمعي به هم زده شود يا اعتراضاتي بر ضد وزيري يا نماينده‌اي و… انجام شود، در آنجا حاضر می‌شوند و به وظیفه رذالت خود عمل می‌کنند. ناگفته نماند كه نام حسين فدايي در مورد قتل‌ها در زندان كهريزك نيز بمیان آمد. همان زندان كه جوانان با شکنجه کشته می‌شدند. فرزند عضو سابق اين گروه يعني عبدالحسين  روح‌الاميني، نیز، در آن زندان باشكنجه کشته شد.

    مطبوعات در تاريخ یکشنبه 15 شهریور 1394 نوشتند:… ائتلاف پایداری، ایثارگران و موتلفه؛ سه گانه وحدت آفرین یا وحدت شکن؟! این سه دسته این روزها پرکارتر از همیشه شده‌اند. یک روز گردهمایی دبیران، روز دیگر نشست اعضای استانی و روز دیگر همایش وحدت اصولگرایانه (هرچند تنها با سه تشکل اصولگرا!) برگزار می‌کنند.

اعضاي شوراي مركزي جمعيت ايثارگران عبارتند از: حسین فدایی و الیاس نادران و مجتبی شاکری و لطف‌الله فروزنده و عوض حیدرپور و هاجر تحریری نیک‌صفت و مسعود سلطان‌پور و محمود صابر همیشگی و علی دارابی و احمد نجابت و رضا روستا آزاد و عشرت شایق (عضو جامعه زينب) و مرادعلی منصوری رضی و علیرضا سربخش و سید امیر سیاح و احمدعلی مقیمی.

    يادآور مي‌شود كه اين جمعيت برخي از اعضاي خود را بنا به دلايلي از جمله قدرت طلبي و افراط‌گری حسين فدايي از دست داده است هرچند برخي از خارج شدگان خود از افراطيون بوده اند. اسامی یکچند از آنان:  

    محمود احمدي نژاد و داوود دانش جعفري و عبدالحسين روح الاميني (عضو جبهه ايستادگي انقلاب اسلامي) و فاطمه اليا (عضو جبهه پايداري) و مهدي كوچك زاده (عضو قرارگاه عمار) و نفيسه فياض بخش و مهدي و طريقت منفرد و يوسف پور و اصغر صبوري و معصومه آباد و علي احمدي و بيژن مقدم و ابوالحسن فقيه  و…

5. جبهه يكتا يكي از خنده‌دارترين نيروهاي تقريبا افراطي مي‌باشد. اعضای این گروه تا سال ششم رياست جمهوري احمدي نژاد در كنار او بودند و از او بتي ساخته بودند. ولي بعدها از او دور شدند و تقريبا به جبهه پايداري مصباح يزدي نزديك شدند. اما در همين گروه نيز اختلاف فراوان است. باوجود این، اعضای گروه تلاش می‌کنند، با ايجاد فاصله با تفكر احمدي نژاد، خود را از اصولگرايان انقلابي بدانند كه در فكر مردم هستند. حاجي بابايي وزير آموزش و پرورش و صفار هرندي وزير ارشاد احمدي نژاد كه نامه هیأت وزیران احمدی نژاد را براي انداختن در چاه جمكران به قم برد و حسيني آخرين وزير ارشاد در حکومت احمدي نژاد و حتي محصولي وزير کشور احمدی نژاد که کودتای انتخاباتی سال 88 را تصدی کرد و داوود دانش جعفري و مصلحي وزير واواک از گردانندگان جبهه يكتا هستند و احتمالا به سمت ليست ارايه شده باند مصباح سر خم خواهند كرد.

البته بايد منتظر ماند و ديد ياران نزديك به احمدي نژاد از جمله هاشمی ثمره، زریبافان، سعیدلو، جوانفکر، میرتاج‌الدینی، نیکزاد و… به چه گروه و دسته‌اي وصل خواهند شد و يا اينكه به طور جداگانه وارد ميدان مي‌شوند.

6. انصار حزب‌الله: گروه چماقدار  مورد نياز برای برهم زدن اجتماعات. اعضای گروه از ملبسين به لباس بسيجيان و سپاهيان كه عموما با لباس شخصي، برای انجام وظیفه سرکوب‌گری خیابانی، به دستور خامنه‌ای، همواره در حال آماده باش هستند. مأموریت آنها اینست که با حمله به افراد و اجتماع‌ها و نشريه‌های گوناگون، جو ترس را سنگین نگهدارند.

    اين گروه را خامنه‌ای «نیروی ارزشی» می‌خواند و روش کارش «النصر بالرعب» است. ازحمايت خامنه‌ای برخوردار است. افراد گروه، تحت امر برخي «روحانيون«، سرداران سپاه و «سياسيون»، هر زمان لازم شود، به هرکس و هر جمع و هرجا لازم شود، چماق به دست، حمله مي كنند و هرگز از سوي هيچ دادگاهي مورد مآخذه قرار نمي‌گيرند. اعضای این گروه از ارازل و اوباش، زورباوران، انتخاب می‌شوند. دوره هاي خاص ايجاد آشوب و چماق‌داری «ايدئولوژيك» را در كلاس‌هاي سرداران افراطي، روحانيون خشونت طلب مي‌بينند و وارد عمل چماقداری می‌شوند.

    اعضای گروه از امتيازات بسیار برخوردارند. نشريه‌های گوناگون و وب سايت‌هاي مختلف و وب لاگ‌هاي بيشمار دارند. رياست آنها در سالهاي قبل بر عهده سرداران حسين الله‌كرم ، مسعود ده نمكي، ذوالقدر، عبداللهي و… بود. هم اكنون عبدالمجيد محتشم فرماندهي آنها را بر عهده دارد. پدر معنوي آنها، احمد جنتي دبير شوراي نگهبان است كه رياست امر به معروف و نهي از منكر را نیز بر عهده دارد. سالها است كه اعضای گروه به دستور او و مصباح يزدي و در مواردی، شخص خامنه‌ای، به هرکس و هر جمع و هرجا بگویند، حمله می‌کنند. مراجع تقليد و ائمه جماعت از چماق‌های آنها در امان نیستند.

     برای این که اعضای انصار حزب الله را نیک بشناسیم، به بخشي از سخنان سردار همداني در نشريه جوان همدان در رابطه با اين «نيروي ارزشي» توجه کنیم:

     «…با کار اطلاعاتي اقدامي انجام داديم که در تهران صدا کرد. 5 هزار نفر از کساني که در آشوبها حضور داشتند ولي در احزاب و جريانات سياسي حضور نداشتند بلکه از اشرار و اراذل بودند را شناسايي کرديم. آنها را در منزلشان کنترلشان مي‌کرديم. روزي که فراخوان مي‌زدند اينها کنترل مي‌شدند و اجازه نداشتند از خانه بيرون بيايند. بعد اينها را عضو گردان کردم. بعداً اين سه گردان نشان دادند که اگر بخواهيم مجاهد تربيت کنيم بايد چنين افرادي که با تيغ و قمه سروکار دارند را پای کار بياوريم. يکي از اينها فردي بود به نام ستاري. اين ستاري وقتي به جمعيت زد جانباز 70 درصد شد و سال گذشته هم به شهادت رسيد….در روز عاشورا همين سه گردان غائله را جمع کردند».

7. جمعيت رهپويان انقلاب اسلامي: گروه ديگري از گروهای افراطی است که با گروه‌هاي نزديك به مصباح يزدي اختلاف دارد. در واقع مصباحي‌ها نمي‌توانند با اين گروه و ديگر گروهها كنار بيايند. باوجود این، برخي از اعضاي اين گروه در گروههاي مختلف وابسته به مصباح هم عضو هستند. مانند مهدي طائب كه فرماندهي قرارگاه عمار را بر عهده دارد.

    دبير كل اين جمعيت دكتر! سردار اسبق عليرضا زاكاني  است و ديگر اعضای آن عبارتند از: محمد دهقان، پرويز سروري، زهره الهيان، حميدرضا رستمي، فريدالدين حدادعادل، حجت‌الاسلام مهدي طائب (فرمانده قرارگاه عمار)، مالك شريعتي، غلامرضا كياني، عباس رجايي، امين توكلي زاده، عليرضا نادعلي، حجت‌الاسلام نصير نيك نژاد، حميد سعادت، حجت‌الاسلام سيد محمد آقاميري، معصومه ابراهیمی، حميد رضا بيگي، حجت‌الاسلام عليرضا سليمي، ابوالفضل باقري، پيام تيرانداز، حجت‌الاسلام عطاء الله رفيعي، عصمت سوادي.

8. اصول‌گرايان: دسته‌اي ديگر كه تا حدي مورد حمايت مصباح يزدي و باند او هستند اصولگراياني مي باشند كه در مجلس تحت عنوان فراكسيون اصولگرايان فعالیت می‌کنند و غلامعلي حداد عدل را به رهبری خود پذيرفته‌اند .

    اين فراكسيون در مجلس پنجم نامش فراكسيون حزب‌الله بود كه بوسيله حسن روحاني، ناطق نوري، عسگر اولادي، موحدي كرماني، موحدي ساوجي، محمد رضا باهنر و… راه اندازي شده بود. در مجلس ششم كه اصولگرايان در اقليت قرار گرفتند نام خود را به فراكسيون اصولگرايان تغيير دادند و رهبري حداد عادل را پذيرفتند. در مجلس هفتم اين رهبري به احمد توكلي سپرده شد زيرا حداد به رياست مجلس رسيد و در مجلس هشتم رهبري اين فراكسيون را علي لاريجاني بر عهده داشت كه با انتخاب او به عنوان رييس مجلس نهم، حداد عادل بار ديگر رييس فراكسيون اصولگرايان شد. اصول‌گرایان، در بسياري از امور، نقش مخالف با حکومت حسن روحاني را  بازی می‌کنند.

     در فراكسيون اصول‌گرايان، افرادي مانند عليرضا زاكاني، احمد توكلي ، غلامعلي حداد عادل، مهدي كوچك‌زاده و… وجود دارند. اینان تلاش بسيار کردند تا مگر حداد عادل را به رياست مجلس برسانند اما موفق نشدند.

    بعدها از فراكسيون اصولگرايان عده‌اي خارج شدند و فراكسيون اصول‌گرايان تحول خواه به رياست خوش چهره و فراكسيون ائتلاف حزب الله  به رياست غفوري فرد و فراكسيون پيشرفت و كار آمدي به رياست محمد رضا باهنر(دبير جامعه اسلامي مهندسين) راايجاد كردند.

9. جمعيت فداييان رهبر: گروهي تقريبا افراطي كه، در اساسنامه، اعضای آن خود را فدايي رهبر خوانده‌اند. این گروه به هيات موتلفه نزدیک است. اعضاي اين گروه عبارتند از: محمد رضا مشفقیان، نعمت‌الله تقاء، عباس حلوباتی، محمد حسین روزی طلب، مهدی رسولی، فاری نژاد، علی‌اکبر اشعری،

٭ دیگر دسته‌های اصول‌گرا:

      دسته ديگر كه احتمالا در برابر خط مصباح يزدي قرار خواهند گرفت اصولگرايان سنتي هستند كه خود از گروههاي مختلفي تشكيل مي شوند كه البته با يكديگر اختلافاتي دارند. اين گروه از اصولگرايان طيف‌هاي مختلفي را شامل مي‌شوند كه از نزديك‌ترين‌ها به حسن روحاني هستند تا دورترين آنها (به عنوان مثال در ديدار برخي از اعضاي جامعه روحانيت با رييس جمهور 8 تن از اعضاي شوراي مركزي به ملاقات حسن روحاني رفتند و مابقي از ديدار با او خودداري كردند) ولي در يك مورد تقريبا مشتركند و آنهم دوري از باند مصباح يزدي و افراطيون است .

 

1. جامعه روحانيت مبارز: اين جامعه، یک بار دو شقه شد و گروهی از آن بیرون رفتند و «روحانیون مبارز» را تشکیل دادند که اصلاح طلب شدند. بعد از آن، با خروج هاشمي رفسنجاني و ناطق نوري و حسن روحاني، تقريبا جامعيت خود را از دست داده‌است. این روزها، نخست گفتند جامعه از هاشمی رفسنجانی بعنوان نامزد مجلس خبرگان حمایت کرده‌است. بعد، بر اثر فشار وارده، تکذیب شد و گفتند جامعه هنوز به تصمیم نرسیده‌است.

     هر چند مهدوي كني تلاش مي‌كرد اعضای جامعه را در عضویت نگاه دارد، اما تلاشش بيهوده شد. به خصوص هنگامي كه باند مصباح يزدي هم سعي كرد وحدت جامعه روحانيت با ديگران را به هم بزند. در انتخابات دور قبل مجلس باند مصباح با هيچ كس وحدت نكرد . با فوت مهدوي كني، اين جامعه يتيم‌تر شد و موحدي كرماني از آن توان برخوردار نبود كه اعضای جامعه را در عضویت نگاه‌دارد و دیگران را به آن جلب کند. به هر حال، ابوترابي معاون رييس مجلس و رضا تقوي و مصباحي مقدم به كمك موحدي كرماني آمدند تا شايد بتوانند اين جامعه را سرپا نگاه دارند.  این‌طور به نظر می‌رسد که در روزهاي آتي، برخي از افراد اين جامعه به مصباح يزدي نزديك‌تر شوند و مابقي در كنار جامعه مدرسين حوزه علميه قم بمانند. شايد با گروه رهروان ولايت اگر به سمت اعتداليون نروند تشكيل ائتلافي بر ضد مصباح يزدي بدهند.

   مصباحی‌مقدم سخنگوي جامعه روحانيت با تکذیب برخی تحلیل‌ها و خبرها از سوی رسانه‌ها مبنی بر گرایش جامعه روحانیت مبارز به جبهه پایداری، تاکیدکرد: «برخی رسانه‌ها در تحلیل‌هایی گفتند که جامعتین به سمت پایداری گرایش پیدا خواهد کرد که من اینجا می‌گویم که این تحلیل‌ها و تفسیرها مطابق با واقع نیست، بلکه واقعیت این‌است که محور برای فعالیت سیاسی اصولگرایان، جامعتین است و اصولگرایان در چارچوب همین تشکیلات، فعالیت‌های خود را انجام می‌دهند.

2. جامعه مدرسين حوزه علميه: گروه ديگري كه در كنار جامعه روحانيت مبارز از سالها قبل قرار داشت و به جمع آنها جامعتين مي‌گفتند، جامعه مدرسين حوزه علميه قم مي‌باشد كه تحت زعامت محمد يزدي قرار دارد. یزدی هم اكنون رئیس مجلس خبرگان است.

    اين عضو سابق شوراي نگهبان و رييس اسبق قوه قضاييه آنقدر بي‌لياقتي از خود نشان داده‌است كه حتي از جبهه پايداري نيز خارجش كردند و تنها دلش به اين خوش است كه برخي از مدرسين حوزه را در كنار خود دارد و در كنار جامعه روحانيت مبارز، می‌تواند ليستي را ارايه نمايند .

 محمد یزدی، رئیس جامعه مدرسین مي‌باشد و مرتضی مقتدایی معاون جامعه و سیدهاشم حسینی بوشهری معاون جامعه و جامعه روحانیت مبارز هستند.

     اسامی اعضاي كنوني شورای آن : محمدرضا آشتیانی، محمد ابطحی کاشانی، رضا استادی، علیرضا اسلامیان، علیرضا اعرافی، ابراهیم امینی،علی ثابتی، محمود رضا جمشیدی، احمد جنتی، عبدالله جوادی آملی، سید علی رضا حائری، سید احمد حسینی خراسانی، عبدالله خائفی، سید احمد خاتمی، سید محسن خرازی، حسین راستی کاشانی، محمود رجبی، مسلم داوری، مهدی شب زنده دار جهرمی، محمدعلی شرعی، احمد صابری همدانی، محمود عبداللهی، ابوالقاسم علیدوست، محمد عندلیب همدانی، سید محمد غروی، محمدجواد فاضل لنکرانی، محسن فقیهی، غلامرضا فیاضی، محمدعلی فیض گیلانی، سید جعفر کریمی، عباس کعبی، صادق لاریجانی آملی، عباس محفوظی، سید محمدرضا مدرسی یزدی، جواد مروی، نجم الدین مروجی طبسی، علی اکبر مسعودی خمینی، محمدتقی مصباح یزدی، ناصر مکارم شیرازی، حسن ممدوحی، سید مصطفی موسوی اصفهانی، محمد مومن، علی مومن، سید ابوالفضل میرمحمدی، علی نکونام گلپایگانی، عبد النبی نمازی، علی نیری،  حسن نظری شاهرودی، ابوالقاسم وافی یزدی، سید محمود هاشمی شاهرودي.

3. جبهه ايستادگي انقلاب اسلامي: این جبهه از گروههاي تقريبا بي‌خاصيت اصولگرايان مي‌باشد كه تحت زعامت سردار محسن رضايي كانديداي هميشه بازنده انتخابات براي به اصطلاح مقابله با جبهه پايداري در سال 89 تاسيس گشت. اما هيچ حركتي از سوي این جبهه، به جز صدور چند بيانيه، ديده نشده است.

    دبير كل اين جبهه  يدالله حبیبی و سخنگوی آن،  ابوالقاسم رئوفیان و با شعار ایستادگی انقلابی، بصیرت ولایی، حضور حماسی تاسيس شد.

   اعضاي شوراي مركزي اين جبهه عبارتند از: عبدالحسین روح‌الامینی (عضو سابق جمعيت ايثارگران انقلاب اسلامي)، ابوالقاسم رئوفیان،  حسین کنعانی مقدم، دلاور صیامی، محمود علوی، حسن بیادی (عضو ابادگران)، امیرعلی امیری، آرش میراسماعیلی، زهره حقیقی، محمود افتخاری

4. گروه آبادگران جوان: در انتخابات قبل، ائتلاف آبادگران توانسته بود نمايندگان بسياري را به مجلس بفرستد. اما بعدها، ميان اعضای آن اختلافاتي به وجودآمد و به چند دسته تقسيم شد. در اين بين، گروه آبادگران جوان به دبير كلي حسن بيادي، به گروه ايستادگي انقلاب اسلامي نزديك شده‌است. در انتخابات احتمالا از نامزدهاي اين گروه حمايت خواهدكرد.

    اعضاي شوراي مركزي آبادگران جوان عبارتند از: حسن بیادی، محمدیان، خاکی و آریان‌کیش موسسين و عضو شوراي مركزي و اصغر قدیمی، ایرج مهدی‌پور، حسن وکیل‌پور، عبدالرضااکبری، محمدامینی، مهدی وکیل‌پور، محمد اسماعیلی، فرشاد قدیمی، لیلا مرادی،حمیدرضا محبی، محمد گلشنی، حمیده قره‌شیخ، اصغر فراهانی، میثم دامیده، علیرضا نظارت، آیدین عزیزی، امید گلزاری، یاسر جلالی، رمضان یوسفی، لطیفه حسن‌زاده و خانم جهانبان و اعضاي علي البدل:رضا بیادی، میرزایی و مهدی فتحی

5. رهروان ولايت: گروهي كه در مجلس نام خود را رهروان ولايت گذاشت و در شمار اصول‌گرايان تقريبا متعادل‌تري است و به حکومت حسن روحاني نزدیک‌تر است. رياست اين فراكسيون را كاظم جلالي، دوست علي لاريجاني بر عهده دارد. این گروه تعداد 170 نماينده مجلس را شامل مي‌شود.

    اين فراكسيون در انتخابات آينده با نامي كه هم اصول‌گرا باشد و هم معتدل در انتخابات شرکت خواهد کرد. در كنار ديگر گروههاي اصول‌گراي دور از مصباح يزدي، ليست نامزدهای معتدل اصول‌گرا را ارايه خواهند کرد. در انتخابات رياست مجلس، اين فراكسيون توانست تقريبا همه اعضای هیأت رئیسه را از اعضای خود انتخاب كند. علاوه بر آن، 8 كميسيون داخلي مجلس را در اختيار دارد.

    به نظر مي‌رسد اگر ليستي از سوي گروههاي مخالف مصباح يزدي براي انتخابات انتشاریابد، احتمالا سر ليست اين گروهها علي لاريجاني باشد. او و قالیباف، در اجلاس اصول‌گرایان شرکت نکردند.

6. جامعه‌هاي اسلامي (گروه هاي همسو): از گروههاي اصول‌گرا كه وسائل ارتباط جمعی از آن کم نام می‌برند، اما بسياري از مناصب را دراختیار دارد، این گروهها هستند. معروفترين آنها، جامعه‌ها هستند: جامعه هادر جامعه اسلامي مهندسين به دبير كلي محمد رضا باهنر است كه جامعه‌هاي ديگر را نيز به وجود آورده‌است. از  آن جمله‌اند جامعه اسلامي دانشجويان، جامعه اسلامي كارگران، جامعه اسلامي معلمان، جامعه زينب و…مرتضي نبوي از بزرگان و رهبران اين جامعه‌ها مي‌باشد و نشريه رسالت وجام  نيز از رسانه‌هاي خاص اين جامعه‌هااست. این بار، باهنر نامزد نشده‌است.

     به احتمال زياد، اين گروه‌ها نيز سعي مي‌كنند فاصله خود از گروه مصباح يزدي را حفظ كنند و به حداد عادل نزديك شوند. در اين گروه‌ها قبلا افرادي مانند بادامچيان شرکت داشتند كه بعدها به گروههاي ديگر پیوستند.

    اعضاي معروف اين جامعه‌ها عبارتند از: مرتضی نبوی، (خواهر او همسر  ناظمی اردکانی است)، علی عباسپور تهراني، علی آقاجان پور، بهفر،  بی آزار، جان اقایی، کمال شهریاری، امیر مقدم، غلامحسین امیری، محمد مهدی مظاهری،سید ابوالقاسم رئوفیان (عضو جبهه ايستادگي انقلاب اسلامي)، پژمان شیخ الاسلام، مجتبی سلطانی، میثم نيلي (عضو جبهه پايداري انقلاب اسلامي) و…

7. جامعه زينب: از گروههاي اصولگرا وابسته به تشكل‌هاي همسو كه گاهي در انتخابات اقدام به معرفي كانديدا در كنار ديگر گروههاي اصولگرا مانند هيات موتلفه و جامعه‌هاي اسلامي كه عموما از همسران آنها مي‌باشند، مي‌كند، اين جامعه در بيش از 40 شهرستان دفتر دارد و به لحاظ مالي وابسته به بنيادهاي اقتصادي از جمله صندوق اقتصادي كوثر مي‌باشد.

    اعضاي اين جامعه عبارت است از: مريم بهروزي زعفراني (كه فوت كرد)، فرشته حشمتيان، مرضيه وحيد دستجردي، پروين سليمي،عشرت شايق (عضو جمعيت ايثارگران انقلاب اسلامي)، مريم ولي مرادي، فاطمه قائني، مريم محمود زاده، اعظم حاجي عباسي، زهرا چوپاني، طاهره رحيمي، مهرناز رفيع زاده، منيره نوبخت، پروين سليسي لبافي نژاد، عفت مهرآبادي.

8.گروه حزب‌الله ايران: دبيركل اين گروه سيد محمد باقر خرازي است كه مدير مسئول نشريه حزب‌الله نيز هست. این «روحانی» زماني قصد داشت تيم منچستر يونايتد انگليس را خريداري كند . در انتخابات ریاست جمهوری سال 92، او خود را رسماً نامزدكرد. او «دولت‌المتقين» را شعار خود كرد اما بعدا از كانديداتوري صرف نظر كرد..

    او مجموعه مدارس امام هادی (ع) در سراسر کشور را تاسیس کرده و اداره می‌کند. وی هم اکنون در حوزه اجتهادیه محسنیه مشغول به تربیت بیش از ۳۰۰ طلبه است.

    محمد باقر خرازي معتقد است كه  حضور ولی فقیه به تنهایی کفایت نمی‌کند و لازم است روحانیون امور اجرایی را در دست گیرند. او بر اين باور است كه  هر حزب‌اللهی باید زندگی متمولانه و با رفاه داشته باشد و تمام مردم عضو حزب‌الله هستند. سيدمحمد باقر خرازي فرزند سيد محسن خرازي و برادر سيد صادق خرازي و عموي سيد كمال خرازي مي‌باشد.

    عملكرد او به گونه‌اي است كه گاهي از سوي ديگر عناصر و گروههاي حزب‌الله بيانيه صادر مي‌شود كه او حزب الله نيست مانند بيانيه زير كه مي‌تواند از سوي ياران مصباح يزدي صادر شده باشد:

    به گزارش ایلنا به نقل از عماریون،در این بیانیه  آمده است:

بسم رب‌الشهداء و الصدیقین

فان حزب‌الله هم الغالبون

    خدا را شاکریم که توفیق عنایت فرمود تا در زمره ادامه دهندگان راه شهیدان و صدیقین قرار گرفته و نام خود را در صف یاران و طرفداران الهی ثبت نماییم. بدینوسیله شورای هماهنگی حزب‌الله آذربایجان شرقی ضمن دعوت از همه مجموعه‌های حزب‌اللهی، خصوصا پیشکسوتان حزب‌الله در همه نقاط استان جهت حضور در این جبهه حزب‌الله، برائت خود از گروه موسوم به حزب آقای خرازی را اعلام می‌دارد.

    با عنایت به اینکه موسسه خیریه‌ای چند سالی است که روزنامه‌ای بنام حزب‌الله را در کشور منتشر کرده و نظریات و دیدگاههای متفاوت از مواضع جریانهای حزب‌اللهی را نشر می‌نماید، در کمال سکوت منابع و مراکز بازدارنده نظام، خواسته یا ناخواسته علیرغم تاکیدات مقام معظم رهبری مبنی بر وحدت، گام در مسیر شکاف رسانه‌ای در جامعه حزب‌اللهی نهاده‌است. سرگروه مجموعه مذکور با سوء‌استفاده از عنوان حزب الله و حضرت آقا با حضور در استانهای مختلف کشور با اعلان کاندیداتوری خود، اعلام می‌دارد که به خواسته رهبری وارد عرصه انتخابات می‌گردد که طبق فرمایشات صریح معظم له هرگونه نقل قول غیر علنی از حضرت آقا، غیر واقعی تلقی خواهد شد.

و…

  به نظر مي‌رسد گروههاي اصولگرا احتمالا نتوانند مانند گذشته به وحدتي دست يابند و در نتيجه به نظر مي‌رسد در نهايت چند ليست ارايه نمايند كه احتمالا سرليست فهرست‌هاي انتخاباتي با نامهاي علي لاريجاني، حداد عادل، سعيد جليلي، مرتضي آقا تهراني و… انتشار خواهد يافت. در اين صورت، اين گروههاي اصولگراي نزديك به معتدل‌ها و افراد گروه معتدل‌ها احتمالا به نسبت اصولگرايان و اصلاح طلبان تعداد بيشتري از كانديداها را وارد مجلس خواهند كرد.

   ادامه دارد دو جبهه ميانه و اصلاح طلب خواهد آمد

Alireza Hojati

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Next Post

رابطه حقوقمداری با استقرار دموکراسی: مصاحبه آقای عبداللهی با آقای جهانگیر گلزار

ش ژانویه 2 , 2016
                                                                                                           برای شنید ن مصاحبه اینجا را کلیک کنید رابطه حقوقمداری با استقرار دموکراسی: مصاحبه آقای عبداللهی با آقای جهانگیر گلزار                                                                                                                         
golsar jahangir

پست‌های مرتبط

نویسنده

جهانگیر گلزار

لورم ايپسوم متن ساختگی با توليد سادگی نامفهوم از صنعت چاپ و با استفاده از طراحان گرافيک است. چاپگرها و متون بلکه روزنامه و مجله در ستون و سطرآنچنان که لازم است.

YouTube
YouTube
Instagram